We zijn en blijven het land van de vele soorten bier. Dat staat vast.

Alleen welke stad is dé bierhoofdstad van België? Is het Gent met zijn nieuwe biercafé's De Kantien en De Ganzerik? Of is het toch Antwerpen met zijn Beerlovers bar en de Kulminator? Nee, volgens ons is het Brussel en wel daarom.

1. De café's

Brussel kent honderden café's. Van grote hippe beerpubs zoals Brewdog of Moeder Lambic tot kleine oude iconen zoals Goudblommeke van Papier. En alles daartussen. Elke straat, steeg of plein heeft wel zijn eigen café's. En er is voor elk wat wils. Onze favoriete café, dat kunnen we onmogelijk zeggen. Het hangt af van het moment en het seizoen. Een terrasje in de zomer, een regenbui in de winter, Brussel heeft voor elk moment zijn passend café.

2. De brouwerijen

Het klopt. Antwerpen heeft De Coninck en Seefbier, Gent heeft zijn Gruut, maar Brussel, die hebben zoveel eigen bieren. Er is natuurlijk Cantillon, één van de oudste brouwerijen en geuzestekerijen van het land en pal in het centrum van Brussel. Sinds een paar jaar kwam daar Brasserie de la Senne en Brussels beer project bij. Het laatste jaar kwam er met En Stoemelings nog eentje bij en ondertussen zijn er nog een handvol bij gekomen. Brussel bruist, dat is zeker.

3. Bierrestaurants

Brussel telt een aantal restaurants met een mooie bierkaart. La Buvette in Sint-Gillis is topgastronomie gekoppeld aan wat leuke bieren. Van dezelfde chef en eigenaar zijn Hopla Geiss en Café des spores. Nuetnigenough is nog zo'n topper en misschien wel één van de Brusselse restaurants met het meeste aandacht voor bier. Echt een aanrader als je in de buurt bent. Naast de vele kleinere bistro's is er echter ook Bistro Les Brigittines. Aan het fornuis staat Dirk Migny, een icoon in Brussel. Op zijn kaart prikken klassiekers in hun beste vorm. Een traaggegaarde kalfswang of een stoemp met tong. Alleen het beste is goed genoeg. En belangrijk, er is serieus wat aandacht voor de Brusselse bieren. De bieren van Cantillon en co staan hier steevast op de kaart en op tafel. Zeker de moeite om eens te bezoeken.

4. BXL Beerfest

De vierde en laatste reden waarom we Brussel tot bierhoofdstad uitroepen is hun nieuwste bierfestival BXL Beerfest. Dit vindt plaats in de gebouwen van Tour & Taxis 26 en 27 augustus. De organisatie is in handen van Jean Hummler (Moeder Lambic café)Olivier Desmet (Restaurant Nuetnigenough) Kevin Desmet (Belgian Beer Geek) en Vincent Callut  (Meetmybeers.com), mannen die tot de kern van de Brusselse bierscene behoren. Meer dan 200 bieren, 50 brouwerijen uit Brussel, Vlaanderen, Wallonië, Europa en ja, zelfs uit Amerika en Canada. De line-up is een plezier voor elke bierfanaat. En dat is nog niet alles. Elke foodie wordt hier extra vrolijk, want met Dirk Migny achter het fornuis van een pop-uprestaurant en enkele Brusselse topchefs die er demo's geven, kom je hier zeker aan je trekken.

Meer weten: zie hun site.

De meeste café's, de vele restaurants ,de verschillende brouwerijen én nu ook het kersverse bierfestival. Het moge duidelijk zijn; Brussel is dé bierhoofdstad van België.

En misschien wel van Europa...

Schol!