Er zijn zo van die restaurantbelevingen die blijven hangen. Wel, die bij Souvenir is zo eentje.

Souvenir is gevestigd in Ieper, de stad die voor velen gelinkt wordt aan de Eerste Wereldoorlog. Deze stad is best wel een eindje rijden, maar Souvenir geeft je een goeie reden om richting die uithoek te trekken.

Souvenir is het werk van gastvrouw Joke Michiel en chef Vilhjalmur Sigurdarson. Die laatste naam klinkt niet echt Nederlands. Vilhjalmur is een Ijslander. Een Ijslander in Ieper? Inderdaad. Hij roerde lange tijd aan de zijde van Kobe Desramaults in de potten van In De Wulf. Na Texture in Londen en In De Wulf deed hij ervaring op in La Buvette (Brussel) en Hertog Jan (Brugge). Een viertal jaar geleden beslisten ze om met Souvenir te starten.

Het interieur is strak met Scandinavische elementen. Het hout zorgt voor een warm gevoel, net als de ontvangst van gastvrouw Joke. De kookstijl wordt gekenmerkt door Vilhjalmur eerbied en respect voor lokale landbouwers. Seizoensgebonden en lokale groenten producten zijn de rode draad doorheen de menukaart. Van de duifjes uit Noord-Frankrijk tot de duurzame visjes, over alles is zeer goed nagedacht. Zo ook voor de wijnen, want hier ligt de focus duidelijk op natuurwijnen.

We starten onze beleving met enkele heerlijke hapjes. Een koekje van zwarte pens en koolzaad, rode biet met koolrabi en lavas en crispy pork skin met peterseliemayonaise. De toon is gezet.

Gegrilde komkommer komt met daikon, een bouillon van kool en notencrumble. Puur groenten, een explosie aan smaak. In het glas kwam Cathérine Riss Dessais de table 2014, Elzas, Pinot Blanc, P. Auxerrais, Sylvance. Mooi etiket trouwens.

Dit werd gevolgd door een stukje pladijs met gegrilde pijpajuin en gerookte boter. Er zijn weinig gerechten waar we ooit stil van werden, maar dit is er eentje van.

Een stuk bloemkool en een bruine puree, dat was onze derde gerecht. Gebrande room zo bleek met geroosterde bloemkool. Geserveerd met verse nootmuskaat werd dit echt een ware smaaksensatie. In het glas komt een Sébastien Bobinet Hanami 2014.

Tijd voor een stukje vlees: buikspek met knolselderravioli en verse pruimen.  Deze keer kiezen we in het glas voor een Mas d’Intras Grénache 2014, Ardèche, 100% Grénache. Alweer een topcombinatie.

Als dessert komt burned butter ice cream(crème anglaise opgewerkt met beurre noire) met geraspte appel en geroosterde hazelnoot. De frisheid van de appel, de crunchy hazelnoot en het zachte boterijs, zonder twijfel één van de beste desserts ooit. En bovendien, zo eenvoudig. Drie componenten en zo lekker. We kiezen in het glas voor een oranjewijn: Valli Unité, Montesore 2013, Italië – Piemonte, 100% Timorasso.

De gerechten lijken eenvoudig, maar zijn stuk voor stuk smaaksensaties. Zo puur, zo lekker…dit is gewoon echt een aanrader.