Diest, u kent de gemeente wellicht enkel van het mopje “ik loop in Diest rond”. Wel, het is ook de thuishaven van een zeer sympathiek en (h)eerlijk restaurant. Wannes Raps.

Chef en eigenaar is Erwin Bruyninckx. Hij stond mee aan de opstart van het productiehuis Woestijnvis en werkte er mee aan verschillende programma’s zoals De Pappenheimers en – zijn eigen concept – In de keuken. Ondertussen was hij bezig zich om te scholen tot chef.

Een dikke vijf jaar geleden maakte hij de overstap van de media naar de horeca. Wannes Raps was een feit. Het oude pan werd volledig gestript en ingericht met marmeren en houten tafels. Een sober, maar warm interieur werd opgefleurd met tekeningen van de hand van Wim Opbrouck. De naam van het restaurant zelf verwijst naar een oude legende over stroper Wannes Raps. Vandaar ook het logo, de haas, ook weer door Wim getekend.

De prijs is schappelijk. Er is een lunch aan 19 euro (voor- en nagerecht). De menukaart bestaat verder uit telkens vier voor- en hoofdgerechten. Bij de desserts heb je keuze uit 3 nagerechten en 1 dessert. Kies je voor een driegangenmenu, dan betaal je 38 euro. Prijs-kwaliteit is dit ongezien.

De keuken van Wannes Raps is eerlijk en seizoensgebonden. Krijgt hij de kans, dan gaat hij zelf Oosterscheldekreeften vangen. In het wildseizoen krijgt via een jager al eens wat versgeschoten wild binnen en kaasjes koopt hij bij een lokale kaasboer. Van de gerookte makreel over de mayonaise tot de garnaalkroketten en de paté, alles wordt huisbereid.

De gerechten op de kaart wisselen regelmatig, maar toch heeft hij al enkele klassiekers. De steak tartaar, de garnaalkroketten en de dame blanche met zoute toets zijn drie toppers, die onafgebroken op de kaart staan.

Wij gaan voor de Bouchot mosselen chermoula met tomaat en de lunchsuggestie tomatensalade met crème van geitenkaas. Voor de crème wordt geitenkaas van Karditsel gemaakt, één van de beste geitenkaasboeren van het land. Bouchot mosselen zijn onze favoriete mosselen: klein maar smaakvol. Chermoula is een Afrikaanse marinade op basis van look, citroen, komijn en gerookt paprikapoeder. Een mooie combinatie en we lepelen de jus tot op de bodem leeg. Ook de tomatensalade mag er wezen. Eenvoudig, fris en zeer lekker.

In het glas kiezen we voor een Italiaanse wijn. Bij Wannes Raps drink je, zonder dat er mee uitgepakt wordt, regelmatig een natuurwijntje. Deze keer is het een Rosso di Montalcino 2015, Pian delle querci, te vinden bij Terrovin.

Als hoofdgerecht kiezen we de Zwartpootkip met maïs en zoete aardappel en steak met champignonkorst en frietjes. Die laatste worden gebakken in ossenvet. Zoals het hoort. De zwartpootkip is pittig gekruid en het krokante vel doet ons verlangen naar meer. Het vlees is iets steviger dan van een gewone hoevekip. Een mooie combinatie met de gebakken zoete aardappel en compote van maïs. De steak is perfect gebakken, is lekker met de champignonkorst al missen we hier misschien een sausje.

Eindigen doen we natuurlijk met de dame blanche met zoute toets. Huisgedraaid ijs komt met chocoladesaus, een chocoladecrumble en een beetje fleur de sel. Dat dit een klassieker geworden is, begrijpen we volkomen. Nog zo’n bordje graag.

Langzamerhand verovert Wannes Raps terrecht meer terrein. Jeroen Meus liet zich enkele weken nog ontvallen op tv dat de minestrone in dit Diesters restaurant voor hem een inspiratiebron was. Gault&Millau tenslotte nam het restaurant mee in zijn meest recente gids.

Erwin zelf blijft er rustig onder en kook lustig verder. Wannes Raps, dat is een extra reden om in Diest te stoppen. Echt waar.

Meer weten